loading...
خوشمزه ترین مزه ها
رضا کاشکی بازدید : 40 شنبه 03 اسفند 1398 نظرات (0)

غذا خوردن یکی از اصلی‌ترین نیازهای هر فردی است، اما در مسافرت یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر هم حساب می‌شود. شکم‌گردی و رستوران‌گردی این روزهای به یکی از سبک‌های گردشگری تبدیل شده است و افراد زیادی هم به چشیدن طعم غذاهای جدید علاقه دارند.

به هر گوشه از ایران که سفر کنید اقوامی را می‌بینید که با توجه به طبیعت و فرهنگشان غذاهای سنتی لذیذی دارند. بین هزاران غذای محلی و سنتی چندین غذا به دلیل طعم خیلی خوبی که دارند از غذاهای دیگر معروف‌تر‌ند و تعداد طرفدارنشان هم بیشتر است. حتی آوازه بعضی از این غذاهای ایرانی در کشورهای خارجی هم پیچیده است.

برای آشنایی با غذاهای محلی ایران آماده‌اید؟

دیزی، کباب کوبیده، آش دوغ و میرزا قاسمی از غذاهایی است که در سفره بیشتر ایرانی‌ها دیده می‌شود و توریست‌های زیادی هم در سفر به ایران این غذاهای سنتی و اصیل را امتحان می‌کنند. معروف‌ترین غذای محلی که می‌شناسید کدام غذا است؟ در این مطلب می‌خواهیم معروف‌ترین غذاهای سنتی ایران و اینکه به کدام استان یا شهر تعلق دارند را به شما معرفی کنیم. رژیم غذایی را کنار بگذارید که وقت شکم‌گردی رسیده.

 

 

استان گیلان

میرزا قاسمی

یکی از محبوب ترین غذاهای محلی ایران میرزاقاسمی است که تنها عطر و بوی بادمجان کبابی شما را وسوسه می کند. میرزا قاسمی یکی از غذاهای سنتی استان گیلان است، اما به دلیل محبوبیتی که دارد امروزه در سایر شهرها هم تهیه می شود. این غذا گیاهی است و با استفاده از بادمجان کبابی، گوجه، مقادیر زیادی سیر تازه، نمک و فلفل و … آماده می شود. درست مثل خیلی از غذاهای خطه گیلان، در آخر تخم مرغ روی میرزاقاسمی ریخته می شود یا آن که نیمرو جدا تهیه می شود و در کنار غذا قرار می گیرد. میرزاقاسمی یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایرانی است و هم به عنوان پیش غذا و هم در کنار برنج به عنوان غذای اصلی سرو می شود.

 

فسنجان

خورش فِسِنجان یا فسنجون یکی از خورش‌های اصیل ایرانی است که در طبخ آن از مغز گردوی آسیاب شده، رب انار ترش یا شیرین به دلخواه (یا رب آلبالو)، قطعات کوچک گوشت مرغ یا گوشت قرمز استفاده و با پلو مصرف می‌شود. اصالت این خوراک به استان گیلان برمی‌گردد. به غیر از مغز گردو که ماده اصلی فسنجان است، سایر مواد با توجه به سلیقه‌ی آشپز یا ذائقه آن اقلیم انتخاب می‌شود. به‌طور مثال در شمال کشور و به‌خصوص در گیلان در طبخ فسنجان از گوشت پرندگان شکار استفاده می‌کنند. در مرکز ایران در طبخ فسنجان، گوشت قرمز چهارپایان به صورت رنده شده و قل قلی ریز به‌کار می‌رود. بااینکه شاید ظاهر زیبایی نداشته باشد، اما به‌شدت خوشمزه و لذیذ است. نگران روغن روی خورش نباشید که این روغن در اثر تفت دادن و پختن گردو به‌وجود آمده و سالم است.

فسنجان ریشه‌ای طولانی دارد. باستان‌شناسان در باقی‌مانده‌های پرسپولیس، پایتخت باستانی امپراطوری ایرانیان، سنگ نوشته‌هایی مربوط به ۵۱۵ سال قبل از میلاد مسیح یافته‌اند که در آن‌ها لیستی از غذا‌های ایرانیان وجود دارد. این لیست شامل گردو، گوشت مرغ و خروس و انار وجود دارد که مواد اولیه و اصلی طبخ فسنجان هستند.

گیلان و مازندران، باقلا قاتوق

باز هم یک غذای شمالی دیگر! انصافا غذاهای شمالی بسیار خوشمزه هستند و به همین دلیل یک غذای دیگر از این منطقه در لیست محبوب ترین غذاهای محلی ایران قرار می گیرد. باقلاقاتوق با استفاده از باقلا، سیر، شوید و تخم مرغ آب پز تهیه می شود و بسیار خوش طعم و خوشمزه است. اگر به شهرهای شمالی ایران سفر کردید حتما پیشنهاد می کنیم این غذای محبوب و پرطرفدار شمالی را امتحان کنید. باقلاقاتوق یک غذای گیاهی است و برای کسانی که خیلی اهل غذاهای گوشتی نیستند بسیار مناسب است. در رستوران های شمال باقلاقاتوق را اغلب همراه با برنج کته و انواع ترشی و زیتون سرو می کنند.

 

شیراز

کلم پلو

یکی از غذاهای محلی ایران که در بین گردشگران خارجی محبوبیت زیادی پیدا کرده است کلم پلو است. این غذا متعلق به شیراز و نواحی اطراف است و به دلیل توریستی بودن شهر شیراز، خیلی از گردشگران خارجی این غذای خوشمزه را هم امتحان می کنند. البته درست مثل بسیاری از غذاهای محلی ایران ، امروزه کلم پلو را در بسیاری شهرهای دیگر هم تهیه می کنند، اما اصل و خاستگاه اصلی کلم پلو متعلق به شهر شیراز است. برای تهیه کلم پلو کلم خرد شده، انواع سبزی معطر مثل شوید، ترخون، جعفری، ریحون و … را با برنج ترکیب می کنند و در آخر با کوفته قلقلی سرو می شود. این غذا بسیار خوشمزه است و در کنار سالاد شیرازی، ترشی و سبزی خوردن غذایی فوق العاده معطر و خوش طعم است.

 

آلبالو پلو

آلبالو از میوه‌های تابستانی ایران است که به‌صورت تازه،‌ خشک، مربا و لواشک استفاده می‌شود. یکی از کاربردهای آلبالو در غذا است. آلبالوپلو یکی از انواع پلوها در آشپزی ایرانی است که بیشتر در مجالس مهمانی و جشن تهیه می‌شود، ولی درست کردن آن از اغلب غذاهای مجلسی ساده‌تر است. برای نگه داشتن رنگ آلبالو باید این غذا را در ظرف مسی یا لعابی تهیه کرد. آلبالو را با شکر و آب روی حرارت ملایم می‌گذارند تا بجوشد و سپس اجازه می‌دهند، خنک شود. در ادامه کمی از برنج آبکشی را ته‌دیگ می‌ریزند و آلبالو را با قاشق سوراخ‌دار از شربت شکر جدا کرده و روی سطح برنج می‌پاشند و تمام آلبالو را لابه‌لای برنج می‌ریزند. هنگام کشیدن آلبالوپلو مرغ یا کوفته‌ریزه را روی دیس پلو می‌گذارند و روی آن را با لایه‌ای از پلو می‌پوشانند. محلول زغفران را با پلو سفید مخلوط کرده و روی دیس پلو می‌ریزند و این ترکیب ترش و شیرین غذا را تکمیل می‌کنند.

اصفهان، بریانی

خب، به شهر اصفهان می رسیم! اصفهان به دلیل جاذبه های گردشگری فراوانی که دارد در بین گردشگران خارجی محبوبیت زیادی پیدا کرده است و بسیاری از توریست هایی که به ایران سفر می کنند حتما سری به اصفهان هم می زنند. به همین دلیل جای تعجب نیست که در لیست محبوب ترین غذاهای محلی ایران نام یک غذای اصفهانی هم به چشم بخورد. بریانی یکی از غذاهای سنتی اصفهان است و خود اصفهانی ها که عاشق آن هستند. بریانی در اصفهان آن قدر محبوب است که رستوران های ویژه ای برای فروش بریانی وجود دارد. بریانی از ترکیب گوشت گوسفند، جگر سفید و دنبه و ادویه های مختلف تهیه می شود و اغلب همراه با نان سنگک تازه و دوغ محلی و خنک سرو می شود. بریانی غذایی چرب و سنگین است و در وعده های مختلف خورده می شود، اما همراه با سنگک می تواند یک ناهار خوشمزه و مقوی برای شما باشد. یکی از معروف ترین و قدیمی ترین رستوران های بریانی در اصفهان، بریانی اعظم است که چندین شعبه در اصفهان دارد. اما یکی از معروف ترین آن ها در کنار رودخانه زاینده رود قرار گرفته و موقعیت مکانی بسیار مناسبی هم دارد.

یزد، آش شولی

یزد هم یکی دیگر از استان های معروف در بین گردشگران است. جاذبه های تاریخی فراوان، خانه های تاریخی و بادگیرهای مشهور یزد هر گردشگری را به سمت خود جذب می کند. یکی از غذاهای محلی ایران آشی به نام شولی است که در استان و شهر یزد تهیه می شود. مردم یزد این آش را خیلی دوست دارند و به هر مسافری که به یزد سفر می کند شولی را توصیه می کنند. این آش بسیار ساده، اما در عین حال خوشمزه است و کاملا گیاهی است. سبزی مخصوص آش شولی شامل اسفناج، جعفری، شنبلیله، شوید و .. را با چغندر، پیاز، عدس و ادویه  و سرکه ترکیب می کنند و این آش خوش طعم را تهیه می کنند. خود مردم یزد معتقدند که هیچ رستورانی نمی تواند طعم اصیل آش شولی را داشته باشد، با این حال در سفر به یزد می توانید در هتل جاده ابریشم یکی از خوش طعم ترین شولی ها را امتحان کنید. این هتل سبک و سیاق تاریخی و قدیمی دارد و برای توریست ها بسیار جذاب است.

 

تبریز

کوفته

در نقاط مختلف ایران انواع کوفته تهیه می شود که همگی هم خوشمزه هستند، اما هیچ کدام شهرت کوفته تبریزی را ندارند. کوفته تبریزی در سرتاسر ایران محبوب است و یکی از غذاهای محلی ایران است و بسیاری از گردشگران خارجی هم با آن آشنایی دارند. کوفته تبریزی یک کوفته گرد و بزرگ است که از ترکیبلپه، برنج، گوشت و ادویه ها و سبزیجات معطر مختلف تهیه می شود و داخل کوفته هم تخم مرغ آبپز، آلو، زرشک و گرد قرار می دهند و بعد آن را در سسی خوشمزه می پزند. کوفته تبریزی یک غذای کامل و سیرکننده است و به عنوان غذای اصلی سرو می شود. طعم لذیذ کوفته تبریزی در کنار سبزی خوردن، نان سنگک تازه، ترشی و دوغ یک ناهار خوشمزه و اصیل ایرانی برای توریست های خارجی خواهد بود. هرچند امروزه در رستوران های شهرهای مختلف مثل تهران هم می توانید کوفته تبریزی را امتحان کنید، اما مسلما تجربه کوفته تبریزی در خود شهر تبریز لطف دیگری دارد.

خورش به‌آلو

 

خورش به‌آلو جشنواره‌ای از طعم‌ها و بافت‌ها است و در طبخ آن از گوشت قرمز، به، آلو، پیاز و روغن و ادویه‌جات استفاده و با پلوی ایرانی مصرف می‌شود. ایرانی‌ها عاشق آلوی خشک شده هستند و یکی از کاربردهای این آلوها در خورش‌ها است. پیاز و گوشت و رب و ادویه‌ها را تفت داده و به آن آب اضافه می‌کنند تا بپزد، در ادامه به را مانند پرهای پرتقال برش می‌دهند و در نیم ساعت آخر پخت به غذا اضافه می‌کنند. خورش خانگی به‌آلو به‌خصوص در فصل زمستان بسیار دلچسب است.

 

کرمان، بز قورمه

یکی دیگر از خوشمزه ترین غذاهای محلی ایران در بین گردشگران خارجی غذایی به نام بز قورمه است. اگر به شهر کرمان سفر کنید و در مورد بهترین غذای سنتی کرمان پرس و جو کنید بدون شک بزقورمه را به شما پیشنهاد می دهند. همان طور که از اسم این غذا هم می توان حدس زد ترکیب گوشت بز، نخود، پیاز و سیر ترکیبی فوق العاده به نام بز قورمه به وجود می آورد که طعمی بسیار خوشمزه دارد. روی بزقورمه اغلب کمی کشک ریخته می شود و همراه با نان تازه یا برنج سرو می شود. در کرمان به هر رستورانی که بروید می توانید بز قورمه را امتحان کنید، اما یکی از خوشمزه ترین بزقورمه های کرمان را می توان در زیباترین مجموعه ساختمان کرمان، یعنی باغ شازده ماهان امتحان کرد. فضای این باغ به تنهایی شما را مسحور خود می کند و می توانید در فضایی سنتی و تاریخی این غذای محلی کرمانی را امتحان کنید.

 

خوزستان

قلیه ماهی

یکی از خوشمزه ترین غذاهای محلی ایران که آن طور که باید و شاید شناخته شده نیست قلیه ماهی است. این غذا در مناطق جنوبی ایران به ویژه استان خوزستان و شهر اهواز تهیه می شود و بسیار خوش طعم و خوشمزه است. قلیه ماهی اغلب با ماهی تهیه می شود، اما گاهی از میگو هم می توان استفاده کرد. تکه ها ماهی را با سبزیجات معطر مثل شنبلیله و گشنیز و سیر و تمر هندی ترکیب می کنند و همراه با برنج نوش جان می کنند. قلیه ماهی در بین گردشگران خارجی به اندازه سایر غذاها شناخته شده نیست، اما تنها کافیست تا یک مسافر خارجی قلیه ماهی را امتحان کند تا عاشق طعم و مزه بی نظیر آن بشود.

مرصع پلو

 

مرصع پلو یا پلو نگین‌کار،‌ پلوی مخلوطی است که به‌خاطر مخلفات درخشانی که روی آن ریخته می‌شود، این نام را گرفته است. درواقع مرصع پلو نوعی برنج است که مغز‌ها و میوه‌های مختلف روی آن مانند جواهر می‌درخشند. غذایی شیرین و خوش طعم است که در پخت آن از انواع مغز‌ها و میوه‌های ایرانی مثل پسته، بادام، پوست پرتقال شیرین، زرشک، هویج و زعفران استفاده شده است.

چندین جور میوه‌ی تازه یا خشک کوچک چون آلبالو، کشمش‌های سبز، زرشک، تکه‌های زردآلو خشک، خلال‌های خشک شده پسته‌ی سبز و بادام و خلال پوست مرکبات را در روغن یا کره کمی تفت می‌دهند و سپس برای تزیین روی برنج به‌کار می‌برند. زعفران نیز رنگ طلایی این پالت رنگی را برعهده دارد. پسته‌ی سبزرنگ، خلال پرتقال نارنجی، زرشک قرمز و… جشنواره‌ای از رنگ‌ها به راه می‌اندازند. مرصع پلو به‌طور سنتی به‌همراه مرغ سرو می‌شود و از آن برای مراسم‌های خاص استفاده می‌کنند؛ خصوصاً طبخ این غذای شیرین در مراسم عروسی نشانه‌ای برای زندگی شیرین در آینده برای عروس و داماد است.

 

مشهد، شیشلیک

آخرین مورد از غذاهای محلی ایران که به شما معرفی می کنیم شیشلیک محبوب و مشهور است. همان طور که می دانید گوشت و انواع کباب در فرهنگ و آشپزی ایرانی جایگاه ویژه ای دارد و یکی از پرطرفدارترین انواع کباب هم همین شیشلیک است. مشهد به دلیل اهمیت مذهبی که دارد پذیرای گردشگران خارجی زیادی است و در بین تمام غذاهای مشهد، شیشلیک محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. شیشلیک از کباب کردن تکه های گوشت بره که مزه دار شده اند تهیه می شود و همراه با نان یا برنج سرو می شود. در مناطق خوش آب و هوای شاندیز و طرقبه مشهد که تنها ۳۰ دقیقه با شهر فاصله دارند می توانید بهترین و لذیذترین شیشلیک ها را در فضایی سرسبز و دلباز نوش جان کنید. البته رستوران شاندیز در تهران هم شیشلیک های بسیار خوشمزه ای دارد که طرفداران زیادی هم دارد.

 

قرمه سبزی

 

قُرمه‌سبزی یکی از خوراک‌های ملی ایران است که معمولاً با برنج سرو می‌شود. قرمه سبزی که از سبزیجات، لوبیا قرمز و گوشت بره درست می‌شود، ترش و پر از سبزی است. مزه‌ی این خورش باید کمی ترش باشد، از این رو به آن کمی لیمو عمانی خشک یا آب لیموی تازه اضافه می‌کنند، برای جا افتادن قرمه سبزی زمان زیادی نیاز است. از سبزی‌های استفاده شده در قرمه سبزی می‌توان به شنبلیله، جعفری، گشنیز و پیازچه اشاره کرد.

 

همچنین بخوانید :
 طرز تهیه شیرینی دانمارکی
غذاهای محلی ایران
طرز تهیه سالاد سزار
کلم پلو با ته دیگ کلم

منبع: ashpazie20

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 39
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 17
  • بازدید ماه : 7
  • بازدید سال : 815
  • بازدید کلی : 4,920